سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



5 - غذا دادن برای فقرا

یکی از راههایی که خدا از طریق ان مسلمانها را امتحان میکند این است که مسلمان به فقرا توجه میکند یا نه ؟ دست فقرا را میگیرد یا نه ؟ به فقرا غذا میدهد یا نه ؟ اگر به فقرا توجه نکند خدا هم به او توجه نمیکند. خدا میتوانست همه فقرا را به صورت معجزه آسا طعام دهد اما این کار را نمیکند  تا از این راه ما را امتحان کند. البته باید بدانیم خدا هیچ کسی را پولدار و یا فقیر نیافریده است بلکه یا به خاطر سستی خودشان فقیر شدند و به خاطر تلاش زیاد پولدار شدند  یا به خاطر اینکه یک عده سهم دیگران را خوردند و آنها فقیر شدند و قابل ذکر است که خدای متعال انسان را مختار آفریده است نه مجبور .

وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْکِینِ (فجر - 18) 



موضوع :


عید غدیر بر همه مسلمانان مبارکباد

خاطرات سربازی 

موقع سربازی ام با یکی از کادرهای اهل تسنن با پیشنهاد خودشان بحث میکردیم که یکی از بحث هایمان در معنای ولایت بود و میگفت معنای ولایت در کلام پیامبر در روز غدیر خم به معنی دوستی است نه سرپرستی. شما قضاوت کنید در روز غدیر وقتی که منتظر می مانند تا آنهایی که نرسیدن برسند و آنهایی که جلوتر رفتند برگردند تا همه و همه جمع باشند در آن آفتاب گرما ؛ تا پیامبر (ص) بفرماید هرکه با من دوست است با علی دوست باشد ! ببخشید خیلی خنده دار نیست این نوع ترجمه کردن ؟!   لذا خود این قرینه ای است تا بدانیم معنای «ولی » سرپرست است نه دوستی  البته تنها دلیل این قرینه نیست بلکه نزول آیه «الیوم اکملت لکم دینک و اتممت علیکم نعمتی »  و همچنین آیه « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک فان لم تفعل فما بلغت رسالتی » در این روز غدیر خدای متعال به پیامبر (ص) می فرماید اگر پیام این روز (هرکه من مولای او هستم علی مولای اوست) را ابلاغ نکنی انگار رسالت مرا (یعنی تبلیغ و اذیت های  23 سال پیامبر ) انجام ندادی پس باید محتوای پیام غدیر چیزی باشد که ادامه و احیا رسالت پیامبر (ص) باشد لذا «مولی» فقط به معنای امامت و سرپرستی می تواند باشد.



موضوع :


4- تکریم یتیمان مانع فقر است

کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ

خدا مال و ثروت میدهد تا بنده اش را امتحان کند که دست یتیمی را میگیرد یا نه ؟ طبق این آیه یکی از چیزهایی که انسان را به فقر میکشاند تکریم نکردن یتیمان است نکته جالب این است که شاید کسی از مال خود به یتیمان بدهد اما با حقیر و کوچک شمردن آنان ؛ لذا باید بدانی که روزی مال خدا است و میخواهد با دستان و اختیار شما به یتیمان برسد لذا هیچ منتی ندراد. چون مال خدا را به بنده خدا میرسانیم و خدا برای امتحان کردن ما این مال و ثوت را به ما میدهد

فجر آیه 17 



موضوع :


امروز روز قربان است نه روز کباب!!!  

برای رسیدن به هر درجه ای از کمال باید از امتحان آن قبول شد و برای رسیدن به بعضی درجات بالا نیاز به قبول شدن از امتحان خیلی سخت است تقلب هم غیر ممکن است چون خدا به دلهل علم دارد امروز در یک چنین امتحانی حضرت ابراهیم علیه السلام قبول شد و خدا به ایشان درجه امامت را عطا کرد ما هم بخواهیم به درجه ای از این درجات برسیم باید بدانیم امروز روز قربان یعنی روز قرب و نزدیک شدن به خدا است. یکی از مصداق قرب خدا قربانی کردن گوسفند و حیوان است لذا مومنین در این روز این کار نیک را انجام می دهند اما متاسفانه این سنت نیک را به روز کباب تبدیل کردند  و به جای دادن گوشت قربانی به فقرا ؛ آن را کباب کرده و نوش جان میکنند امیدورام فلسفه قربانی کردن حیوانات در این روز را بدانیم و آن را به فقرا بدهیم.



موضوع :


 

امتحان  الهی با ندادن روزی:

فقیر بودن یا روزی نداشتن به معنی دوست نداشتن خدا نیست

بلکه این هم یک نوع امتحان الهی است.

 « وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ»

سوره فجر آیه 16 



موضوع :


   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز